torsdag 27 januari 2011

Resa till Bangkok

Första dagen för resan över! Det tog ett tag att vänja, men nu mer och mer jag börjar njuta och jag känner mig redan ganska hemma i mitt hus.

När jag rest till Bangkok tog jag först en taxi till missionshuset OMF borta. Jag skulle kunna äta, sova och duscha. På kvällen kunde jag rida till Lopburi Peter. Peter är en äldre man från Nya Zeeland här i Lopburi med sin fru Dianna live. De vägleder eleverna studera språket att följa.

Längs vägen fanns stora delar av vägen för att se under vattnet, men när vi var i Lopburi fanns inget mer att se översvämningar.

I Lopburi Jag bor i en sovsal med två andra tjejer slag, Marielle och Johanna. Att bo i vår gård, två flickor, Jasmin och Tamara. Marielle från Nederländerna och de andra tjejerna är från Tyskland, Schweiz och Australien. Vi lever nära LLC (Lopburi Learning Center = skolan) och vårt hus ligger i ett område av staden.

Fredag morgon vaknade jag till doften av stekt kött ... när jag tittade ut genom fönstret såg jag att grannen var upptagen matlagning. Under hela dagen kan du lukta många olika dofter. Speciellt stekt kött och fisk, samt bilar till exempel.

Fredag Jag fick en rundtur av skolan och då jag tillbringade eftermiddagen i Missionshuset där Peter och Dianne bosatta. Det fanns för närvarande två familjer från Nederländerna närvarande och det var trevligt att träffa dem.

Lördag morgon hade jag min första lektion i fonetiska ljud. Det var roligt eftersom det låter ganska konstigt. Du behöver tungan annorlunda än vanligt. Lördag eftermiddag hade vi underbart gratis och vi gick med ett stort antal studenter att spela volleyboll. Det var trevliga mot varandra på ett avslappnat sätt att lära.

Söndag åkte jag med mina rumskamrater till en kyrka. Det var ungefär en timmes bilresa, men det var definitivt värt det. I kyrkan fanns en hel del engelska människor som hade en fru och en stor del av den översatta predikan. Efter gudstjänsten åt vi en måltid med alla kyrkans medlemmar. Ganska mycket! Du får en tallrik ris och gör flera saker. Kokos bollar var mycket välsmakande. De var gjorda av klibbigt ris och kokos, och jag tror att det var ett slags embryo. Jammie!

Måndag jag alltid vår dag, eftersom på lördag kommer vi att ha undervisning. I morse klockan sju var vi plockades upp av Peter. Han har tagit oss till ett berg med ett tempel. Vi klättrade upp, beväpnade med käppar till apor av oss att strejka. Tyvärr har vi inte sett apa, men det kommer att bli bra i eftermiddag när vi tittar på apan tempel i Lopburi gå här. Det verkar som att de är mycket oförskämd, så jag är nyfiken på hur det är!

På toppen av berget var ett tempel och en munk vi träffade berättade att en gammal munk som bor mediterar. Många thailändska folket är där, gå upp på berget är en meditation. Även de dyrkar andra gudar och bränna rökelse.

Vid foten av berget var alla hundar tigger mat. Det fanns också några söta valpar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar